Dit was Coop Design Talk!
'Onze coöperatieve identiteit is een duidelijke USP (unique selling point), zowel bij het werven van opdrachten als bij het aanwerven van nieuwe medewerkers.'
Coop Design Talk, een initiatief van Coopkracht en Omvorm Studio, gaf op 24 april een kijkje in de keuken van vier coöperatieve design studios. Verschillend van opzet en variërend in grootte, maar allemaal maakten ze bewust de keuze om coöperatief ondernemen als basis te nemen voor hun werking. Met op het podium van de Blikfabriek het indrukwekkende verhaal van Natalie Verelst over OMGEVING, dat met meer dan tachtig medewerkers (waarvan bijna de helft coöperant) werkt aan ruimtelijke opdrachten in binnen- en buitenland. Steven Pauwels dook in het creatief DNA van CHOCO en liet zien waarom zij als relatiebouwers coöperatief te werk gaan.
Goele Van Dam van JosWorld toonde het werk dat zij doen als human-driven creative agency en welke rol medewerkers, maar ook oud-medewerkers spelen in hun coöperatie. Als jongste telg van het stel vertelde Dieter Desmet van Omvorm Studio over hun opstart en combinatie van het statuut van CV met Steward Ownership.
We zagen in de zaal veelal nieuwe gezichten, die naar de Blikfabriek kwamen voor de nodige inspiratie én informatie. Achteraf werd er dan ook nog druk nagepraat onder het genot van een drankje.

