Orphee Mariën nieuwe coördinator van Coopkracht
“Ik zit op het kruispunt van het economische, het sociale en het culturele. Dus duurzaamheid is wat me drijft.” Orphee Mariën wordt de nieuwe coördinator van Coopkracht. Op 1 februari 2021 start ze. In afwachting een korte kennismaking.
Orphee Mariën: “In de middelbare school koos ik voor economie-wiskunde, nadien haalde ik een bachelor socio-cultureel werk en daarna rolde ik door mijn werk bij Prospekta de culturele sector in.” Prospekta was de vzw die in de provincie Antwerpen het culturele leven aanwakkerde. Verleden tijd, want door de hervorming van de provincies vielen de subsidies weg en werd de vzw ontbonden. Het was tot nu toe Orphees enige werkgever, waar ze graag heeft gewerkt.
“Veelzijdig. Onder meer de organisatie van Cultuurmarkt Vlaanderen nam ik praktisch en logistiek mee op: een groot evenement met 150 000 bezoekers, op 20 locaties, met 600 artiesten en 200 organisaties. En daarnaast coördineerde ik Green Track Antwerpen: een netwerk om duurzaamheid in de culturele sector te brengen, de ecologische voetafdruk te verkleinen en dat ook te bereiken door heel veel uitwisseling. Als coördinator wilde ik vooral faciliteren en zelf op de achtergrond blijven. Een kennisnetwerk ‘werkt’ trouwens alleen goed als er een evenwicht is tussen wat mensen erin stoppen en eruit halen.”
“Eigenlijk ben ik eerder toevallig in de culturele sector beland. Ik zie in mijn parcours een evolutie waar het streven naar sociale en maatschappelijke meerwaarde centraal komt te staan. Daarom ook ga ik na een schakeljaar voor een master sociologie. Niet zozeer voor het papieren diploma, maar omdat ik me geestelijk wil verrijken, voor de samenleving.”
De stap naar Coopkracht sluit daar mooi bij aan. “Voor een transitie naar een duurzame samenleving is anders ondernemen cruciaal. De coöperatie als bedrijfsvorm heeft daar zeker een rol in te spelen. Voor Coopkracht wil ik mikken op een grotere zichtbaarheid en meer aanwezigheid in het maatschappelijk debat, bijvoorbeeld via de klassieke media.”
Sociale media vindt Orphee ook relevant, maar weloverwogen en met mate. “Het doel moet daar helder blijven. Je moet echt iets te zeggen hebben en er ook voor zorgen dat je niet staat te preken voor de eigen parochie. Zulke echokamers hebben niet per se een meerwaarde.”
Leergierig en nieuwsgierig, zo omschrijft ze zichzelf ook. “Niet zomaar ‘curieus’ hé, ik ga graag diepgaande gesprekken aan om iets bij te leren zodat ik ook kan teruggeven. Ik wil helpen. De mensen, de samenleving, naar grotere duurzaamheid.”